Saturday 30 June 2012

Kek Kukus Mini

Cakap pasal kek kukus ni, aku teringat time time aku kecik dulu. Kek ni sangat famous giler bila time nak raya (dalam family aku la). Malam raya, selain mak sibuk nak masak rendang, ketupat, kuah kacang dan sebagainya, kek kukus adalah satu menu yang tak pernah ketinggalan dalam list. Kiranya, kek kukus mak akan dicari oleh tetamu tetamu yang berkunjung ke rumah aku. Ibaratnya, macam tak lengkap raya tanpa kek kukus mak. hmmm

Tapi sejak mak dah tua ni, mak aku memang dah jarang buat. almaklumlah dah tak larat. Satu hari tu aku teringin giler nak makan kek kukus ni, nak suruh mak buat malu, so aku pun mintak la resepi lagi la malu..so aku pun cuba google. Dapat satu resepi, tapi hampa, hasilnya tak sama seperti yang aku harapkan.

So, the next timenye, aku pun balik dan beli barang barang dan buat sekali ngan mak. pergh.... layan.. walaupun lama nak tunggu masak.. tapi bila da siap, lagi kalau kita telan panas panas (yg ni pelahap namanyer) lagi best!

So sejak dari tu, aku memang suka buat untuk anak-anak. Cuma as usual la, bila dah sampai kat aku, resepi pun akan aku buat stail aku. So memandangkan mulut anak-anak aku kecik.. aku dapat idea untuk meminikan kek kukus mak aku ni. So senang kerja x yah potong potong. lepas siap, simpan dalam bekas boleh simpan sampai seminggu. Jimatkan. tapi memang tak ler seminggu.. Sebab bukan anak-anak je enjoy, tapi mak anak, bapak anak bibik anak pun enjoy jugak.. so dalam few days je dah habis.


Kepada sesiapa yang nak cuba, meh le...aku sharekan resepi kek kukus mini mak aku...!



Bahan-Bahan
600gm tepung gandum
600gm gula ( 300gm buat gula hangus)
2 ketul butter
10 biji telur
1 sdk garam
1sdk tartar
1sdk soda bicarbonat
kismis ikut kehendak nak hitam kuning, banyak ke sikit...

Cara-Cara
1. buat gula hangus - 300gm gula masukkan dalam periuk dan biarkan dengan api perlahan. bila dia dah naik hangus, masukkan setengah cawan air untuk cairkan. tutup api dan biarkan sejuk.
2. butter + lebihan gula pukul sampai betul betul kembang. (dalam 10minit)
3. masukkan telur, sebiji demi sebiji
4. tepung+garam + tartar+soda bicarbonat - ayak dan masukkan dalam adunan sedikit demi sedikit
5.last sekali masukan gula hangus tadi dan kacau rata.
6. gaulkan kismis dengan tepung dan masukkan dalam adunan tadi.
7. masukkan dalam acuan mengikut kehendak korang.
8. kalau besar acuan tu kukus selama 2 jam.. mak kata untuk tahan lama
9. yang mini ni aku kukus dalam 30minit jer..
10. last sekali masukkan dalam mulut dan kunyah.... kikiki

ok guys selamat mencuba!




No comments:

Post a Comment